Lavkarbo meg her og lavkarbo meg der

LAVKARBO, IBS og LAV FODMAP

Jeg har nå testet lavkarbo. Med kjøttallergi. Fordi alle sa at det MÅ jeg gjøre, for det er SÅ bra. Det er bra for diabetesen din, formen din, vekta di, forebyggelse mot kreft, mageproblemene dine, ja du kommer til å få SÅ mye energi!!

Nei, det er ikke så lett, når lavkarbo stort sett går ut på å ete fett og proteiner. Med andre ord; Kjøtt. Bacon, smør, ost, oljer, grønnsaker, blah, blah.
Jada, det er fullt mulig å gå på lavkarbodiett uten å spise kjøtt, det finnes til og med vegansk lavkarbo. Med masse bønner og linser. Yuck. Det er det verste jeg vet. Men hva gjør man ikke for å bli frisk?

Vel. Etter en tid med lavkarbo begynte prompinga. Og magesmertene.
– Gi det litt tid, sier folk. Du må venne deg til det.

Venne meg til å ha enda mere magesmerter enn før?
Hva med å gå i ketose med diabetes? Nei takk, jeg har ikke lyst å daue av syreforgiftning heller, egentlig.

Har noen tenkt på at det mest kreftfremkallende etter sigaretter, faktisk er kjøtt? Stekt og varmebehandlet fett. Man vrir proteinene til det ugjenkjennelige, man fyller kroppen med carcinogener som ikke kan gjenkjennes og som skaper unormal celledeling.

Oi, men lavkarbo-kost er jo knallbra for å dempe kreftcellenes utvikling, hvordan kan dette ha seg, motsier du ikke deg selv?

Enkelt og greit:
1. Kreft er unormal cellevekst. Unormal cellevekst oppstår ved skader på vev, bl.a. fra frie radikaler, carcinogener og andre kreftfremkallende stoffer, samt stråling, eksponering for giftstoffer, sol og andre skader på vevet, eller genetikk, arvelig sykdom og disposisjon.
Men – kreftceller trenger næring for å utvikle seg, akkurat som andre celler.
2. Man MÅ stoppe tilførselen av næring til kreften: Slutt med sukker og raske karbohydrater = lavkarbo er bra.
3. Kan du nok om ernæring til å legge om kosten din?

DET ER NEMLIG FORSKJELL PÅ LAVKARBO

Lavkarbo med masse grønnsaker, gjerne dampet, økologisk kjøtt, fisk og sunne oljer, da snakker vi.
Ikke ihjelstekt, men lett varmebehandlet, gjerne så rått som mulig.
Da er vi i nærheten av steinalderkost. Hvem har sett en neanderthaler svi hjorten sin på 200 grader i steikepanna? Nei, de tørket kjøttet og brukte tenna!
Rått kjøtt, økologiske grønnsaker, dampet fisk, flerumetta fett.

Lavkarbo med ihjelstekt bacon (gjerne i smør), fløtesaus, feite biffer og burger til morgen og kvelds, herda fett, margarin og sprøyta grønnsaker, da snakker vi ikke. Kreft, kom til meg.

Skjønner dere?

Til slutt tok jeg en prat med ernæringsfysiolog, som sa at det ikke var rart jeg hadde problemer med lavkarbo!
Jeg har jo IBS og DA skjønner du… Da er det LavFodmap som gjelder.
IKKE avocado, kål, fett, melkeprodukter, masse grønnsaker, kunstig søtning, te, løk, bønner, frø, linser, krydder, hvitløk, pølser, osv, osv,…!!!
Den maten jeg har proppa meg med i ukesvis.
Lavkarbomat inneholder nemlig masse FRUKTANER og GOS, noe som trigger tarmen til å produsere mengder med gass og skape betennelser.

Jammen lavkarbo er jo sååå fint mot betennelser? Ja, for de som IKKE har IBS, ja.
For de klarer nemlig ikke å fordøye alle disse proteinene og fruktanene.

Men kjære, vene.
Folk er forskjellige.
Man må finne sin greie.
Ikke det som funker for andre.
Det gjelder ALT.

Funker Yoga for deg? Kanskje ikke for meg.
Funker trening for deg? Absolutt ikke for meg.
Gå tur i skogen funker for meg, men kanskje ikke for deg?
Er blodsukkeret ditt stabilt om du spiser 2 ganger om dagen? Så fint! Men mitt kunne ikke blitt mere ustabilt av det.

En ting har jeg lært, etter å ha erfart egen sykdom, samt jobbet med matintoleranser, allergier og dietter i 15 år: Det er at INGEN er like.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *